fredag 14 november 2014

En ny bokrecension, årskurs tre och brev till författare

Sony skrev en bokrecension av Glasbarnen av Kristina Ohlson i förra inlägget. Fortsättningen heter Silverpojken. Båda böckerna har blivit mycket omtyckta på skolan, och här kommer Dominics bokrecension av


Silverpojken av Kristina Ohlsson
Den här boken handlar om tre barn, Billie, Alladin och Simona. 
Alladin och hans familj hade det dåligt med sin ekonomi. De behövde därför flytta till sin restaurang, Turken i tornet. Det finns en mattjuv som har stulit mycket mat. De kanske blir tvungna att flytta tillbaka till Turkiet.

En flyktingbåt har kommit till hamnen med personer från Syrien.  
Så är det också den mystiska pojken i kortbyxor, som inte lämnar några spår i snön. Kan det verkligen vara Silverpojken som letar efter silvret som stals från en gammal smedja?
Om du vill veta mer, läs boken!
Boken var spännande, för vem var den mystiska pojken som man kallade för Silverpojken och vad ville han?
Jag tycker att andra ska läsa boken för att den fyller en med liv, och man får speciella känslor när man läser.
Dominic, 5B



På torsdagar är det årskurs tre som kommer till biblioteket. 
Vi hade först boksamtal och en del av eleverna läste högt och berättade om sina böcker. Efteråt lånade de böcker och läste lite för varandra eller för sig själva...







På bambarasten var det kö till bibliotekets datorer. 
Många elever vill skriva sagor eller brev till författare och leta efter böcker på nätet. 
Breven skickar jag via e-post eller snail mail...


Brev till författare:

Brev till J.K Rowling

Mrs. Rowling,
Hi!
I like the Harry Potter's books, and I wonder if you gonna write more books about Harry Potter?
My proposal is a book after the Harry Potter time. I mean about his children.
I am excited to see the movie Fantastic Beasts and Where to Find Them in 2016. In some weeks I'm going to release a text about after the Harry Potter time.
Kind regards
Son, 4B

Brev till Mårten Melin

Hej, Mårten Melin! 
Jag har läst dina böcker. Nu har jag har läst Jag är Love. Snälla, skriv del 2 av Love-boken.
Isabelle, 4A

Brev till Jo Salmson
Hej, Jo Salmson!
Vi är två tjejer som går i en skola som ligger i Göteborg. Den heter Gärdsmosseskolan.
Vi undrar om det kommer del 5 i serien Häxfolket.
Vi gillar dina böcker .

Hälsningar Dilara och Emna vi går i klass 3A i Gärdsmosseskolan

Brev till Pernilla Gesén
Hej, Pernilla! 
Jag gillar alla dina böcker. Kan du skriva mera Alva-böcker, snälla?
Men skriv inte för mycket text. Lägg mer bilder och lite sidor. Jag har också skrivit en Alva-bok,
men jag ändrade lite. 
Jag vill bli en bra författare som du.
Hälsningar från Hanan, 4B, Gärdsmosseskolan
<3 Alva böcker!

Brev till Martin Widmark
Hej, Martin!
Jag älskar dina böcker om Nelly Rapp. Jag har läst nästan alla, men har inte läst varenda. 
Drömmer om att få träffa dig.
Hälsningar
Zerad Tigay

1 kommentar: