tisdag 13 januari 2015

Inte riktigt vår än...

Efter jullovet var det väldigt trevligt att träffa alla elever igen. 
Tyvärr ställde stormen Egon till det för mig. Jag har ingen internetuppkoppling hemifrån, och har därför inte kunnat skriva inlägg i bokbloggen förrän nu. Idag har jag fått en liten stund över i skolan för att kunna lägga ut årets första bokrecension. 

Den första bokrecensionen efter jullovet har Mutasim skrivit.


Främlingens grav av Martin Widmark.
Boken handlar om en pojke som heter Halvdan. Han är i Östbyn som är fiender till Västbyn.
Han kom dit en dag när han reste med sin far och när de skulle gå i land klämde han sin fot. Då fick han stanna hos en smed. En dag berättar smeden, som heter Björn, en berättelse om en man som kom till Östbyn en blåsig höstdag. Han hette Vidrese. Han bar på en väska och i väskan fanns det ett skrin.
En dag hittade några Vidreses huvud i ett nät. Han fick en egen hög i gravfältet där hans huvud och skrinet grävts ner. Några vill få tag på skrinet och skallen. Vad ska Halvdan göra?
Jag tycker boken var spännande och rolig.
Jag tycker att andra ska läsa boken för att den väcker tankar om vikingatiden.
Mutasim, 5B



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar