söndag 30 september 2012

Katt och hund - på olika sätt

Maryamo och Mansura i 5G har skrivit var sin bokrecension. Den ena handlar om en pojke som egentligen är en katt, fast han inte vet det själv från början. Skolan han hamnar på är väldigt speciell...
Den andra recensionen handlar om en liten valp som blir förd till Sverige i bakluckan på en bil, med ihoptejpad nos och bundna tassar. Puzzel måste ha varit väldigt rädd och känt sig mycket ensam och liten, när .... Ja, läs själva!

Förvandlad av Mårten Melin
Denna boken handlar om en kille, Måns, som börjar en skola för att hans föräldrar lämnar honom dit. Där går elever som är annorlunda, t.ex är vissa katter. Han går i den skolan för att hans föräldrar sa att han går i sömnen fast det var inte är sant. När han gick till skolan kände han ingen där. Han tyckte att det kändes märkligt.

Man stängde alla dörrar till sovrummet kl 9 på kvällen. Han lärde känna en flicka som hette Felicia. Han skulle ha möte med en personal som jobbade där och hon skulle berätta varför han var där. Sanningen var att han var en katt. Han blev chockad. Han ringde sina föräldrar. Han frågade: Varför ljög ni för mig? De sa att de inte ville skrämma honom. Han sa att det inte gjorde något.

Felicia var också en katt.

Ett citat från slutet av boken:
Felicia hade sin nyckel med sig, kastade upp den i luften och fångade den. /.../ Vi blir ju inte inlåsta längre. Felicia skrattade.
Nej, men det är det andra som blir. Här i huset.

Boken var väldigt spännande. Jag ville bara fortsätta läsa. Det är Måns som berättar. Jag undrar om det kommer en del till, för jag vill veta vad som händer med Måns och Felicia.

Maryamo, 5G

Puzzel, den lilla smuggelhunden 
av Isabelle Halvarsson
Boken handlar om en flicka som skulle få en hund, och nästa dag fick hon en hund av sin bror. Hon blev glad för att hon hade önskat sig en hund och hennes önskan blev uppfylld.
Hon frågade sin mamma: Får jag behålla hunden, snälla?  Det är klart, gumman, du får behålla hunden.

Hunden skulle bita mamman, fast mamman sa: sch sätt dig. På natten fick valpen sova över hos flickan. Nästa dag frågade mamman storebror Tomas: Var har du köpt valpen? Storebror svarade: jag tror att jag köpte den på en parkeringsplats.

Den lilla valpen hade krupit ihop och sett att det stod en liten glad människa framför henne.

Mansura, 5G

1 kommentar:

  1. Vad gôtt att ni är i biblioteket och att ni läser böcker och att ni skriver om dem! Det gör mig glad!

    SvaraRadera