tisdag 22 april 2014

Snart städdag!

Första dagen efter påsklovet! 

Vi ska ha en städdag på torsdag, och alla klasserna är med i stadens skräptävling. Vår skola brukar vinna, och då får eleverna ett jättefint pris: Lisebergsbesök!

Några elever har faktiskt hittat in till biblioteket på bambarasten, trots att det är varmt och skönt ute.

I  dag har årskurs tre och årskurs 5 boksamtal i biblioteket, och vi har börjat prata om olika lässtrategier. 




I bokgrupperna har vi börjat prata om Spådamen, Detektiven, Reportern, Konstnären och Cowboyen.

Mer om olika lässtrategier kan du läsa om på nätet: 
En läsande klass



Aicha har skrivit om en bok som var både läskig och rolig.


Skuggor i skogen av Thomas Halling
Boken handlar om att en familj åker till skogen. De hade köpt ett nytt tält. De ska på utflykt tillsammans.
När de var framme hade det blivit mörkt. De grillade korv och sjöng. De  gick och la sig efter att de hade ätit tillsammans. 
Alla sov förutom Maja som är 10 år. 
Maja gick ut ur tältet. Hon hörde någon som pratade. Hon gick fram och såg två tjejer som hade vita kläder. Maja blev rädd.
Boken var läskig men också rolig.
Aicha, 4G

Citat
Idag avslutar vi med ett citat från en av böckerna som Anette Skåhlberg har skrivit:
Tea, Sandras syster. Illustratör Katarina Dahlquist
Jag är elva år men jag känner mig som etthundraelva. Jag har levt i fyra tusen femton dagar, men det senaste året känns det som om jag har åldrats hundra år. Det har hänt saker, jag har sett sådant jag aldrig trodde var möjligt, som jag inte trodde fanns.  

Anette Skåhlberg, Syster Varg, s.3
Yanet, 5B


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar