onsdag 1 oktober 2014

Alla läser på Gärdsmosseskolan! En läsande skola

På vår skola läser alla elever och lärare varje dag. 
Skolans val i år är Läsförståelse, och vi använder oss av metoden som finns i En läsande klass.
Länk till En läsande klass

Lässtrategierna, läsfixarna, finns hela tiden med i läsningen.
Vi blir STJÄRNLÄSARE!


Hur långt är ett maratonlopp?
Svar: 42 195 meter.
En god läsare har läst lika långt som ett maratonlopp... 
Hur långt har du läst?
En Lasse-Maja-bok är 93 meter lång. 




Nabaa i klass 5A har lämnat in sin läslogg och där har hon skrivit om:


Jordens försvunna skatter av Jens Hansegård och Anders Nyberg.
I den här boken lärde jag mig om inkaguldet.
Skatt: föremål i guld och silver
Plats: Llanganatesbergen i Ecuador
År 1532 kom spanjoren Pizarro med 168 soldator, 27 hästar och en kanon. Dom tog till fånga kungen Atahualpa men lovade att släppa honom om de fick ett helt rum fyllt med guld och två rum med silver. Huvudpersonerna är Pizarro, kungen, hästarna, soldater. 

Mästaren av Alan  Gibbons
Ali är 12 år och han tränar boxning. Snart ska han möta klubbens bästa boxare. Han önskar inget hellre än att vinna. Boken utspelar sig i Borås. 
Jag rekommenderar boken för killar som gillar boxning. Jag tycker att boken var rolig.

Blodsband. Tredje boken om Maya och havsfolket av Anette Skåhlberg
Maya har bråttom. Yaz är i fara. Efter ett blodprov i skolan slutar han inte att blöda. Han måste ner i havet om han ska överleva. Boken utspelar sig under vattnet, i havet. I slutet sa Maya: Våra blodsband är starkare än jorden.

Nabaa har också läst boken som vann Barnens romanpris 2013
Glasbarnen av Kristina Ohlsson
Boken var spännande, rolig och lång.

En annan bok som också var lång och som Nabaa har läst:

Bilbo, Hobbiten av J.R.R. Tolkien
En dag får Bilbo besök av trollkarlen Gandalf och tretton dvärgar. De pratar om dvärgarnas stulna skatt. Bilbo möter jättemånga varelser och jättar. Han har ett stort äventyr bakom sig.
Jag tycker att boken var spännande och lång. Jag varnar er om ni inte tycker om  långa böcker så låna inte den!


Hông, 5A, fortsätter att läsa om djur, som hon älskar! 
Hon har läst om havsuttrar, vargar, fåglar och om en knubbsäl:

HAVSUTTRAR
Text: Evelyn Shaw
Bild: Cherry Pape
Svensk text: Lillemor Ramstedt

Jag tycker att boken hade lite text, men den var ändå bra.
Jag har valt ut ett citat:
För länge, länge sedan levde uttrarna på torra land. Sedan lämnade de landbacken. Ingen vet varför. Kanske fanns det inte nog med föda. Kanske fanns det inte nog med utrymme.Garbo gör sig redo att dyka under vattnet. Bo är ännu inte stark nog för att dyka.
Jag har läst boken hemma, men några sidor hade jag läst i skolan.

Vargarna av Lars-Henrik Olsen
Jag tycker boken var jättespännande för att den handlar mycket om vargar, renhjordar och lite om en jägare.
Den har många nya ord och det fanns bilder.

Första fågelboken av Lars Klinting
Jag tycker om boken. Den var bra för att man får veta om fåglar, fågelungar, deras kropp, hur de ser ut...


Rick - en knubbsäls liv av Ingvar Wahlén
Jag tycker att boken var spännande för att den handlar om en knubbsäl som heter Rick, och den var sorglig. I boken finns också lite fakta om dem.
På slutet dör Rick. Det var det sorgliga.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar