onsdag 8 februari 2017

Sinnesdikter

Årskurs 6B har skrivit och diktat, inspirerade av den spanske konstnären Juan Miró.

Miró använde starka färger i sin konst, och eleverna har omvandlat bild till skrift.



Jag är i klassen,
Jag hör läraren
prata, så tråkigt,
Så tråkigt. Längtar
till sista timmen,
så tråkigt, så tråkigt.

Massor av folk 
ser jag  
De skrattar, pratar, skriker
och plaskar 
här jag. 
Det luktar illa här 
det luktar klor och kiss.
När jag hoppar i 
smakar det vatten
Det känns vågigt, varmt och kallt samtidigt.
Jag går djupare.


Mina ben värker av allt simmande 
Och det känns som min mage är full med vatten
Jag kan höra alla barnen 
Skrika och plaska 
Men ändå så känns det skönt att se alla ha roligt 
Kanske jag behöver också göra något fånigt 



Jag hör människor prata
och skratta
Jag ser människor cykla
och köra bil

Jag är i naturen
och lukten av blommor
gör mig glad
smaken är torrt
men känner mig varm


Jag ser människor i bassängen
jag hör småprat
och stora plask,
Det luktar avlopp
I bassängen och människorna
luktar svett
Det smakar klor
Känslan är skön för jag simmar


Jag sitter i ett varmt rum.
Alla jobbar tyst, hör bara suckar
Har min penna i min hand och skriver ett ord.


Ljudet är för högt
Stort och mycket ljus det gör ont
för ögonen
många luktar svett och näsan blir
irriterad
Det är ett gammalt ställe därför flyger
damm i luften
Det är jättekallt det finns inga
element


Min hörsel vilar sig medan musiken spelar
Min kropp vilar på soffans mjuka madrasser
medan jag vilar luktar jag något som fyller min mage
försöker lukta nästan doftar något starkt
När jag kom hem blev det varmare


Mina öron njuter av artistens röst
Jag dör av folkets skrik
Det regnar mycket
Både vatten och konfetti
Svetten smyger sig i näsorna
Blöt och Kall

Roligt här i alla fall

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar