måndag 5 juni 2017

En samling citat och en bokrecension, från böcker du inte kan släppa


Ibland möter du en bok du inte kan släppa. Det har Sabrin gjort. När hon hade läst ut den, var hon tvungen att läs den en gång till. Hon bjuder oss på ett citat från boken:

Min bok heter I.R.L Ilskan Rädslan  Löftet  och författaren heter Maria Frensborg.   
Citat från sid. 117-118
Hon står lätt framåtlutad, som en kobra beredd till attack, och jag  håller faktiskt med henne. Det känns inte bra att försvinna in i ett inspelat minne av en levande, sprallig pappa. Men hur skulle jag kunna säga det nu? Jag tittade ju. Mamma och jag är tagna på bar gärning. "Sara . . . ," börjar mamma, men hon blir avbruten. "Vad då", säger syrran och nu skriker hon nästan. "Det är ju precis det ni gör! Sitter och minns och lever i det förflutna stället för att kämpa för framtiden." Nu reser mamma sig upp. Snabbt, så att hon slår låret i soffbordet.
Sabrin 5B

IRL kan betyda In Real Life. I ett dataspel kan du hela tiden börja om men det går inte i det verkliga livet. Maria Frensborgs bok handlar om verkliga livet, om att göra saker man ångrar och inte kan göra om, men också om att stödja en vän i djup sorg för att tillsammans ge varandra hjälp och kärlek.








Sror var med om en riktig läsupplevelse med boken Brorsan är Kung! En sådan bok man bara inte släpper, läser om och tänker mycket på...







Brorsan är kung! av Jenny Jägerfeld

Huvudperson i boken är en kille som heter Måns. Han har en vän som heter Mikkel och boken utspelar sig i Malmö.
Måns och hans mamma har flyttat till Malmö över sommarlovet, för hon är med och spelar in en film. 
Måns får en vän som heter Mikkel. I början är de inte så bra vänner, men de blir bättre och bättre vänner. Måns har en hemlighet som han vill säga till Mikkel men han vågar inte.

En dag tävlade de och Måns slog sig allvarligt i pannan. Måns är väldigt blodig på handen och Mikkel tar upp en glasbit och trycker hårt mot den med handen så att han också blöder. Han tar Måns i handen och säger: "Nu är vi blodsbröder".
Språket gör att boken blir lättläst
Jag tycker att boken var bland det bästa jag har läst!

Sror, 5A


Fardowsa har valt ett citat ur boken:
Kom igen, Amina! av Annelie Drewsen
Citat från sid. 47-49


– Jag har inte prata med mamma på två veckor. Ibland är jag vaken hela natten och tänker på henne. Jag vill veta om hon får komma till Sverige.  
– Men varför  har du inte sagt något? undrar Camilla. Sedan ger hon Amina en kram det känns ovant.  Camilla brukar ge dem en klapp på Axeln och några snälla ord. Men idag var en kram just vad Amina behövde. Camilla släpper taget och ser Amina i ögonen.   
– Om jag var din mamma skulle jag vilja att du tävlade.   
– Skulle du?  
– Ja, för jag är säker på att hon skulle bli stolt om hon kunde se dig.   
Amina nickar.   
– Men tänk om jag tappar pinnen?   
 Camilla rycker på Axlarna.   
– Då tar du upp upp den och springa i mål. Sedan börjar vi träna för nästa tävling. Och då kanske din mamma står på läktaren och hejar.  
Amina blir varm inuti. Hon kan nästan höra mammas röst i vinden. Kom igen Amina! säger den.

Av Fardowsa 6B

Kurragömma av Petrus Dahlin
Citat från sidan 74


När jag närmar mig byn hör jag tjutande trumpeter och taktfasta trummor. Musiken är entonig men samtidigt väldigt stämningsfull. Byn är full av människor. Var kommer de alla ifrån? Det är så trångt att jag knappt kan ta mig fram.
Angelina 5B



MARCUS & MARTINUS. Vår historia
Citat från s.116

Något av det roligaste som hände under det senaste halvåret var att vi började slå igenom i Sverige. Det gick ganska fort. Först åkte vi dit för att vara med i ett par tv-program och göra några intervjuer. Vi skulle ocksåha två fan events och meet & greet med svenska fans.

Angelina 5B

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar