tisdag 28 februari 2012

Snart mars och nya bokrecensioner

I 5B/5G har vi bokcirklar. 
Vi träffas i biblioteket på torsdagar, läser, pratar om böcker och ger varandra tips. 
Oana, Andy och Emma har läst om problem med föräldrar, basket och kärlek och om hur det känns att bli ovän med sin bästis.

Det finns inga skridskor i öknen,  av Mats Berggren

Boken handlar om en tjej som hetere Fatima. Hon är muslim och får därför hon inte göra så många saker med klassen. 
En dag ska klassen åka skridskor och hon frågar sin pappa om hon får. Hon får det inte och hon blir arg på sin pappa.

Citat: 
"Du är inte min dotter längre", sa han lågt.
"Men, pappa."
"Kalla mig inte det."
Boken var spännande.
Oana 



Turk och Ayla, av Niklas Krog
Turk och Ayla spelar båda basket. Ayla bor i Rinkeby. Mattias bor i Bromma. Han är halvsvensk och spelar baset i Alvik och kallas för Turk. 
Basket är viktigt i deras liv och de har inte tid för mycket annat. 
Turk och Ayla träffas i Stockholm när de spelar basket.
Boken handlar mycket om basket, kärlek, längtan och utmaningar.
Andy



Sanning eller konsekvens, av Annika Thor
Sabina och Nora har varit bästisar sen de var små. När Nora börjar sexan är inget som vanligt. Plötsligt vill Sabina vara med Fanny och tuffa gänget. Nora fattar inte vad som händer. Tuffa gänget är elaka. De låter ingen vara med dem. De röker utan att deras föräldrar vet om det.
Klassens töntiga tjej är Karin. Karin vill vara med Nora, men vill Nora vara med Karin?

Språket är bra. Det finns inte svåra ord som man inte kan. 
Boken var bra och spännande.
Jag tror att författaren skrev just den här boken för att hon vill att när man är ovän med någon så ska man prata, vara med personen, som i boken. Hon vill att alla ska vara vänner, tror jag. 
I boken får man läsa om hur det är när någon är ovän med sin förra bästis.
Emma



Många vill läsa Mårten Melins böcker. De handlar ofta om svårigheter och starka känslor.  Isabel, Ekiram och Valentina i 5B satte sig vid datorn i måndags och skrev om:


Aldrig  Förlåt!
Boken handlar om en tjej som heter Lena.
Lena blev påkörd av sin mamma. Det är bara Lenas bror Anton som kan se Lena nu när hon är död. Lenas mamma lova att aldrig dricka mer sprit, efter att ha kört på Lena. Lenas mamma ljög om det. Hon bröt det löftet.
 Lena undrar om hon ska visa sig för sin pappa för att det är inte han som hade kört på henne …
Lena kommer aldrig visa sig för sin mamma, för jag kommer aldrig förlåta henne.

Citat:
-MAMMA! Ropar han.Jag suckarJag sittar kvar. Anton börjar gråta. Lipsill.
Mamma kommer in i rummet-Vad är det, Anton ? frågar hon.Anton pekar på mig.-Varför  är Lena i mitt rum? snyftar han.
Mamma blir helt stel. Hon ser rädd ut .Jag ser att hon får tårar i ögonen…

Isabell, Ekiram & Valentina i 5B
27 februari 2012 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar