fredag 18 oktober 2013

En bra dag på biblioteket och fler bokrecensioner

Egentligen är alla dagar bra dagar i vårt skolbibliotek.

Så här kan en dag se ut:

På morgonen kommer jag tidigt till skolan. Det är mörkt i korridorerna.
Jag öppnar biblioteksdörren och sätter igång datorn, och avregisterar lite böcker, ordnar i hyllorna och torkar av borden.

Dags att plocka fram lite böcker:
En lärare har frågat efter Kvällen när pappa lekte av Lasse Ekholm, en annan lärare vill ha en bra högläsningsbok och årskurs fem ska forska om fiskar och hav.
Eftersom vårt bibliotek är en guldgruva när det gäller böcker, går det nästan alltid att hitta precis det alla frågar efter.

Förmiddag
Snart ringer det in och det är dags för årskurs 2. Eleverna kommer i halvklass, ibland i helklass, och vi pratar böcker, lånar och läser.

Förskoleklasserna får höra sagan om Pojken och stjärnan av Barbro Lindgren och vi pratar om verklighet, fantasi och om vad som är en fantastisk vänskap.
Årskurs 1 älskar också att höra roliga, sorgliga, fantastiska berättelser. Just nu har vi läst Den stora systern av Siv Widerberg och pratar om stora syskon, små syskon, rättvisor och orättvisor.

Årskurs 3-eleverna sitter runt det stora, ovala bordet, och vi går igenom deras "läsuppdrag".
En elev läser högt ur sin bok, vi andra ställer frågor, vi pratar om nya böcker och ger varandra lästips.


Bambarasten
Nu är det Bambarast, och öppet hus för eleverna. De står och stampar utanför, och jag öppnar, sätter upp skylten att biblioteket är öppet. Samling i soffan, för att utse dagens biblioteksassistenter.
Biblioteksassistenterna måste vara vänliga, inte bli stressade, lyssna på låntagarna, vara noga och logga ut mellan varje låntagare. De har fina skyltar på sig.
Först kommer de lägre årskurserna och efter 12 droppar de äldre eleverna in. Just nu verkar alla gilla schack och det pågår partier lite här och där. Några elever sitter i soffan och bläddrar i böcker, eller småpratar kring boktornet, letar i bokhyllorna och frågar efter vissa sorters böcker, t.ex. om hamstrar, bakböcker, vika flygplan, kärleksromaner, läskiga böcker...

Eftermiddag
Bambarasten är slut och årskurs 4 kommer. Vi pratar om olika författare och om olika genrer, t.ex. fantasy, deckare, vardagsberättelser, kärleksromaner, manga. Ofta kopplar eleverna olika texter till sina egna erfarenheter och liv, eller till andra böcker de läst.

När skoldagen är slut, sitter jag ofta kvar en stund för att skriva in nya elever, ordna i hyllorna, och förbereda nästa dag. Och skriva in de nyaste "bokrapporterna":


Hông fortsätter läsa om djur

Lodjuret Göpa och hennes ungar av Curt Lofterud
Jag älskar lodjuret och boken var superbra! På de sista sidorna, 36 - 38, finns det fakta om lodjuret. Jag trodde att hela boken var en berättelse, men det var fakta på slutet.

Så lever räven  av Ulf Svedberg
Jag tycker inte om rävar, fast jag älskar djur. Jag har läst ut boken på en vecka och en dag och lärt mig mycket fakta om rävar.



Vad säger djuren? av Sven Zetterlund
Boken var så tokig, fast man kan lära sig hur djuren låter, så att man inte blandar ihop djuren. t.ex. åsna och häst.


Mata fåglar i trädgården av Lars Sewritslev
Det var en jättebra bok och spännande. Den var på 135 sidor. Där fanns min favoritfågel, blåmes, fast det ser man bara på bilden.

Vargen Ylva och hennes ungar av Curt Lofterud
Boken var som att läsa om lodjuret och hennes ungar. På den sista sidan fanns det fakta om vargen och hennes ungar.

Så lever björnen av Mike Down
Boken var bra och spännande. Jag visste redan att björnen är köttätare.
Hông, 4G


Sina i 4B har fördjupat sig i en bok om Asien:
Asien av Göran Leijonhufvud
Den här boken handlar om olika länder. Länderna man kan läsa om är Thaliand, Vietnam, Sri Lanka, Taiwan, Singapore, Nepal och kina. Det finns mera.
Jag fick veta om olika länder. Några gör så där och dom andra gör så där. Jag fick veta att den kinesiska muren är 600 mil lång.
Jag tyckte boken var spännande för att man får veta om andra länder.
 Sina, 4B

Hussein har läst en historia av Rudyard Kipling, författaren som skrev Djungelboken.

Hur dromedaren fick sin puckel av Rudyard Kipling
Det var en dromedar som var lat. Den bara sov. Problemet för dromedaren var att den inte ville hjälpa till med någonting.
Boken visade för mig att man inte ska vara lat, och jag tror att författaren skrev boken för att han inte vill att djuren ska vara lata. Jag tycker att andra ska läsa den, för det är en bra berättelse.
Hussein, 4B


Många elever tycker det är spännande att läsa fantasy och om zombier, spöken och varulvar. Sons recension handlar om en pojke som råkar ut för zombier, eller???


Zombie! av Tommy Donbavand
Boken handlar om att det är en pojke som heter Nathan. När det blir fredag brukar hans morfar alltid hämta honom, men den här gången kom hans mamma i stället för hans morfar. Nathans mamma blev orolig. Hon sa att hans morfar hade fått en hjärtattack för några minuter sedan. 
Nathans morfar dog och han begravdes. Nathan besökte alltid sin morfar på kyrkogården. Han brukade prata om vad som hände i skolan och sånt. 
Nathan hörde ett skrik och då började allting. Det var hans lillasyster som skrek. Då kom en Zombie ut ur graven. Nathan och hans lillasyster skrek.
Jag tycker boken var spännande för att en Zombie kom ut ur graven och kunde prata.
Son, 4B



Sony fortsätter läsa serien 
Beast Quest av Adam Blade
Drakens vrede
Kungariket Avantien är i fara och Tom måste klara ett uppdrag för kung Huga. Tom måste stoppa draken Ferna. Om han misslyckas med uppdraget kommer draken Ferna att bränna ner alla byar. Tom har någon som hjälper honom i hans uppdrag. Hon heter Elena. Nästa uppdrag är Sjöormens förbannelse.

Alfa spökhästen
Boken handlar om att tänka snabbt, annars kanske något händer med din vän. Det är därför du ska tänka snabbt om något händer din vän.
Boken var hemsk, för i bokens prolog står att när Jack och Flint skulle gå till det förbjudna landet träffade de Alfa Spökhästen och Alfa tog deras själ.
Sony, 4B













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar