onsdag 9 oktober 2013

Höstrusk och läsäventyr

Ruskigt väder och ruskig råtta!
Många klasser har fått höra berättelsen om den Ruskiga Rövarråttan  av Julia Donaldson. Vi hade väldigt roligt åt alla rrrrrrrrr och åt att råttan blev lurad av ankan... 
Råttan var förskräckligt elak, men blev snäll på slutet.

4G skriver lite om sina läsupplevelser. De har läsloggar eller läsdagböcker, och här följer några av deras anteckningar:

Pojken och kråkan av Lena Kallenberg och Ann Forslind.

Boken handlar om att i ett rött hus bor en pojke som samlar på saker. En dag tog pojken med sig en tufsig kråka hem till huset. Problemet var att mamman inte ville ha en kråka hemma i huset. Pojken och kråkan blev vänner. Men kråkan är mycket egensinnig, men pojken lär kråkan mer och mer om friheten. 
Jag tyckte mest om när pojken tog hem kråkan och lärde kråkan mer och mer.
Boken gjorde så att jag tänkte på min familj.
Dieu, 4G

Häxan Harriett, ingen vanlig häxa av Hanna Söderberg
Häxan Harrietts livsstil är kanske inte den allra bästa. Hon är fåfäng och flärdfull och älskar att frossa och slappa. Hon njuter av stunden.
Boken var rolig.
Nabaa, 4G

Jihad har läst en serieroman om Bilbo. I en serieroman är bilderna minst lika viktiga som texten.

Bilbo Hobbiten: bort och hem igen av Tolkien, David Wenzel och Charles Dixon
Boken är rolig och spännande. Man vet inte vad som kommer att hända och den är lik filmen.
Boken handlar om Bilbo som går på äventyr och på äventyret händer det många saker,m som när Bilbo stöter på draken Smaug. De leker en lek. Om Bilbo har fel blir han uppäten.
Jihad, 4G


Eleverna har också läst faktaböcker. 

Sina har läst om den största världsdelen, Asien:
Våra världsdelar. Asien, av Rob Bowden
I den här boken får man veta mer om Asien, t.ex. vad som har hänt, som när några soldater från Amerika gick ner till en vietnamesisk by i maj 1967. Den tiden hade USA krigat mot Vietnam.
Man fick också veta att Kina har en egen religion men några är buddhister. I Vietnam, Thailand och Korea har man liknande spår.
Man fick veta mycket om Asien.
Sina, 4G

Thi Thu Hông Tang har läst flera böcker om djur:
Meles, grävlingen av Bisse Falk
Jag tyckte boken var spännande och bra. Jag trodde det var en faktabok, men det var en berättelse, fast det var ändå bra. Det fanns många bra ord. Meles har nu en familj. Meles är nu en pappa.

Lodjur av Katarina Kuick
Den var bra för att man lär sig. Jag visste inte att lodjur var rädda för människor.

Rävar av Katarina Kuick
Den var också bra att lära sig av. Jag visste inte att rävar kunde ha vinterpäls och sommarpäls.
Katter av Michael Kolterjahn
Det var en bra bok att lära sig av. Jag visste inte att katter äter fåglar, fast de kan.

Vilda husdjur av Jessika Berglund
Det var en jättebra bok och det finns fåglar, insekter och däggdjur och groddjur. Jag tycker om djur, det är därför jag läser om vilda husdjur. 

Min första bok om dinosaurier av Hanna Semerson
Det var spännande och bra fakta. Den var tjock fast det var bara 49 sidor. Jag har hunnit läsa den på en vecka.
Hông, 4G




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar