fredag 10 januari 2014

Vårterminens första vecka...

... var kort. 



Eleverna började i onsdags, och på torsdagen hade vi öppet i biblioteket. 
Det var väldigt trevligt, med barn som läste för varandra i soffan, andra som spelade schack, och biblioteksassistenter som var vänliga, registrerade böcker och hjälpte låntagare till rätta. 
I väntan på att vi ska få vinter med snö, fick både förskoleklassen och årskurs 1 och 2 höra berättelsen Du ska inte gråta vintervarg av Stefan Casta och Lennart Eng. 
Den handlar om en mycket ensam pojke och en mycket ensam varg. 

Fast dagen började med att en del elever i årskurs 6 hade bokcirkel där vi pratade om nya och gamla böcker och författare.

Månadens författare blir Mårten Melin.

Och så har det kommit nya bokrecensioner från klass 4. 
Trevlig läsning!

Om ni bara visste av Christina Wahldén
 — Ta av dig tältet! ropar killarna. Men hon tänker på att det inte heter tält, det heter khimar.
Killarna retar och mobbar henne. Dom säger att hon ska tillbaka till Somalia. Hon tänker att hon flydde från Somalia för att det var krig. Hon hade en pojke som heter Ali.
Jag hoppas att alla läser den här boken.

Farduso, 4G



Spela fotboll av Helen Edom och Mike Osborn

I boken lär man sig om fotboll och om hur man spelar fotboll. Till exempel som fotarbete, driva och dribbla, passningar, längre och hårdare. Och att använda huvudet.
I boken är det några barn i 8 till 12 års-åldern som är på fotbollsplanen.
Jag tyckte att frisparkar var jättebra för att jag ville lära mig om frisparkar.
Boken har gjort att jag har blivit bättre på fotboll på grund av den här boken, så jag är jättenöjd.
Alex, 4G



Vattenhästen av Dick King-Smith
Det var en pojke som hette Angus. Han hittade ett ägg på stranden. Han tog hem ägget. När det var natt gick han till ägget och ägget kläcktes, och där fanns en liten vattenhäst.
Vattenhästen blev större och större. Angus gillade verkligen sin vattenhäst. Den kunde inte stanna kvar hos Angus, den var tvungen att ta sig till en sjö.
Det mest spännande i boken var när polisen var efter vattenhästen. Polisen sköt bomber i sjön.
Niroj, 4G




Svart bälte av Kristin Lundberg Hahn
Fredde ser verkligen fram emot resan till Budapest med sin judoklubb. Men så blir reskassan stulen från klubblokalen.  Fredde kan inte gömma sin besvikelse. Samtidigt är det så mycket som inte stämmer. Varför verkar tränaren så glad när han tror att ingen ser honom? Vem är den bråksamma Nikos som dyker upp och hotar tränaren?
Fredde tar hjälp av sin nya kompisar Zack och Mimmi och tillsammans dras de in i ett fall som håller på att sluta riktigt illa…
Boken var spännande därför att det hände mycket grejer.
Niroj, 4G


Kristin Lundberg Hahn skriver så här på sin hemsida om Svart bälte:
Visste du att …
inspirationen till ”Svart bälte” kommer från ett besök på en judoklubb i Västra Frölunda. Jag var där för att göra research och lära mig lite om judo, eftersom Fredde, Zacki och Mimmi i ”Bakom masken” skulle lära sig ett judogrepp.
Vilken spännande miljö, tänkte jag! Och sen var fantasierna igång …



Örjan – den höjdrädda örnen av Lars Klinting
Boken handlar om en örn som heter Örjan och en liten fågeln som heter Kungsfågeln. Problemet är att Örjan inte kan flyga högt uppe bland molnen som alla andra örnar. De är i skogen.
Jag tycker om när Kungsfågeln säger: Jag ska hjälpa dig och säger att Örjan ska flyga till kullen.
Boken har betytt mycket för mig och jag önskar att alla ska läsa den och vilja läsa den.
Farduso, 4G



Häxan Harriet – ingen vanlig häxa av Hanna Söderberg och Monica Söderberg
Häxan Harriets livsstil är kanske inte den allra bästa. Hon är fåfäng och flärdfull och älskar att frossa och slappa. Hon är snäll och hon har en katt som heter Misse. Harriet har en affär och det är ingen vanlig affär, den heter Häxan Harriets Hälsokost och var öppen 17.00 – 19.00
Farduso, 4G




Skogsmusen av Curt Lofterud och Ingvar Björk
Jag tycker att boken var bra och att skogsmusen liknar en vanlig mus.
Jag vet vad skogsmusen äter. Den äter grankottar och havrekorn. Deras fiende är vesslan.

Thi Thu Hông Tang, 4G


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar