torsdag 27 mars 2014

Citat, ALMA-pris och nya bokrecensioner

Idag är biblioteket stängt, eftersom jag var på skolbibliotekskonferens igår. 
Jag har skrutit om våra duktiga biblioteksassistenter, vårt fina bibliotek och om vad vi har för oss... 
Och jag har fått många nya idéer!

Dagens inlägg börjar med ett citat som Yanet har skrivit:

Drakar i Globen Förlag: Rabén&Sjögren
Vad skulle hända om de såg en livs levande drakunge här i Gamlastan? Det vågade jag inte ens tänka på. Jag måste inte hitta henne, tänkte jag och ställde mig på tå för att se bättre. Snart fick jag syn på Silvertass. På ett av fruktstånden, ungefär tjugo meter bort.
Författare: Martin Olczak
Titel: Drakar i globen, s. 41, kapitel 4

Yanet 5B



ALMA-priset
Astrid Lindgren avled 2002.
Då var hon 94 år gammal. Hennes berättelser är odödliga, och den svenska regeringen instiftade ALMA-priset som delas ut till hennes ära, och för att visa hur viktig barn- och ungdomslitteratur är.

Om du vill läsa mer om ALMA-priset och Astrid Lindgren, kan du gå in på länken:
Almapriset/Astrid Lindgren

Barbro Lindgren
För första  gången har ALMA-priset gått till en svensk författare, Barbro Lindgren
Hon har skrivit över 100 böcker, och vi har läst Den vilda bebin i förskoleklasserna och årskurs 1 och 2. 




Hon har själv berättat att det var Astrid Lindgren som lärde henne att skriva. 
Böckerna om Loranga är egentligen berättelser om henne själv och hennes familj. 
Sparvel-böckerna handlar om hennes uppväxt och skoltid. 





En mycket omtyckt författare bland eleverna är Martin Widmark. Hans böcker om Lasse och Maja är jämt utlånade. Hussein har läst:

Fotbollsmysteriet av Martin Widmark

Den här boken handlar om två fotbollslag som tävlar om att vinna silverpokalen.
Men någon hade punkterat alla cyklarna så hela publiken gick för att kolla.
När de kom tillbaka till planen var silverpokalen borta. De kunde inte fortsätta  matchen.
Jag tror författaren skrev boken för man ska vara en bra förlorare.
Jag vill att andra ska läsa boken för att man ska inte stjäla
Hussein, 4B


Vad är serier, manga och serieromaner?
Vi har en del serieromaner i biblioteket, t.ex. Loranga, Masarin och Dartagnan av Barbro Lindgren, Umbra av Elin Fahlstedt, Bleckmossen: Sjöhästens hemlighet av Oskar Ekman. 

Manga finns både på svenska och engelska, och Stefan har läst:

Yu-gi-oh! av Takashi Kazuki
Boken handlar om Yu-gi Muto, en pojke som är mobbad i skolan. Han är spelgalen. Han möter play killer som vill strypa honom om han vinner, men vinnaren blir...
Jag tyckte att boken inte var så bra, för att det inte fanns en röd tråd.

Stefan, 4G


En ängel i min ryggsäck av Anette Skåhlberg
Boken handlar om en pojke. Han heter Noah. Noahs mormor dog och han gick inte till skolan. Fast en dag drömde han om mormor. Hon sa:
– Lovar du mig att du kommer att gå till skolan.
Någon som hette Nima skulle läka hans hjärta. Noah lovade.
Jag tycker att boken är bra, för i slutet blev Nima en skyddsängel.
Sony, 4B




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar