tisdag 20 maj 2014

Ännu fler citat

Mot slutet av dagen hade årskurs fem bibliotekstid. 
Vi pratade om hur man lyssnar aktivt, 
läste i bokbloggen, diskuterade böcker och olika lässtrategier 
och några av eleverna hade med sig citat:




Ensam i skogen. Kallt ute och vinden viner bland våta löv på marken. Jag står bakom en gammal ek och spanar. Frusna händer mot den våta barken. Jag, Johnny, är privatdetektiv. Tre fall har jag löst. Eller Johnny & Co har löst dem. Jag har alltid fått hjälp av andra.

Ulf Nilsson, Hemligt brev till hela världen, s. 9
Ali, 5G





Det var en sådan där ljuvlig oktobermorgon när himlen är hög och klarblå, luften krispig att andas och hösten visar sig från sin allra vackraste sida. Trädens löv skiftade i olika nyanser av gult, orange och rött och vinden blåste lagom friskt och behagligt.

Lilla E på Manhattan, Charlotte Lannebo, sid 5.
Maryam, 5G



– Blev du rädd? säger Flisen.
– Nähä, det blev jag verkligen inte! Är du dum i huvudet eller?
– Jag tyckte bara jag hörde nå…
– Men stäng dörren! skriker Tommy och stirrar förskräckt på den knarrande altandörren. Fort! Tänk om det är Bert!
– Tingeling! vrålar Flisen och drar igen dörren.
– Lägg av! Det var inte roligt!
– Det var du som började. TINGELING!
– Lägg av, du får snart en smäll på käften!
Flisen går mot soffan
– Men lås också! Han kan ju komma in, vrålar Tommy

Kidnappare på nätet av Lena Lilleste, sid 122
Naomi, 5G




Det är mörkt i hans hus. Bakom gardinen skymtar en rörelse. Vi stannar till, men så ser vi att det är en katt. Vid garageuppfarten står hans soptunna. Snabbt går vi bort och tittar ner.

Kalle Skavank, xxxx, av Petrus Dahlin
Vivian 5G


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar