söndag 4 maj 2014

Choklad och utomjordingar


Jasmine har valt ett citat ur en bok där döden är berättare och huvudpersonen blir boktjuv.



DÖD OCH CHOKLAD
Först färgerna. Sedan människorna. Det är så jag brukar se saker. Eller det är åtminstone så jag försöker se dem. 
ETT LITET FAKTUM 
Du kommer att dö.
Jag försöker, i ärlighetens namn, att behandla hela det här ämnet på ett muntert sätt, trots att de flesta människor brukar känna sig förhindrade att tro mig, hur mycket jag än protesterar. Snälla du, tro mig. Jag kan verkligen vara munter. Jag kan vara angenäm. Avväpnande. Artig. Och då är vi ändå bara på bokstaven A. Be mig bara inte att vara snäll. Snällhet ligger utanför mitt gebit.


REAKTION PÅ OVANNÄMNDA FAKTUM

Oroar detta dig?
Jag ber dig-var inte rädd.
Är det något jag är så är det rättvis.

Sida: 9
Författare: Markus Zusak
Bok: Boktjuven

/Jasmine 6B



Jasmine har också skrivit om en spännande och något annorlunda bok. Var så goda, trevlig läsning!


Bokrecension: Besökaren av Ann Halam

Författaren till Besökaren är Ann Halam.
Boken handlar om 15 åriga Tom som är överviktig och bara äter mat. Tom praktiserar i sin pappas laboratorium. Han skulle banta för att många hade sagt att han var för tjock då hans flickvän gjorde slut med honom på grund av att han var tjock. När Tom gjorde pappersarbete hittade han en liten chockladböna som han svalde. Tom hade tänkt sig att banta men han gjorde inte det, men efter att ha ätit bönan började han bli smalare.

En dag bröt en tjej in sig i laboratoriet som hette Lindy. Hon jobbade för att utomjordingar inte skulle ta över jorden eftersom hennes pappa hade jobbat med Toms pappa. Då började Tom skriva på väggen att utomjordingarna tar bara mat som Tom inte behöver. Tom berättade att han hade svalt en utomjording som gjorde att han blev smalare.

Lindy och Tom åkte till Lindys pappa och han skulle bedöva Tom så att utomjordingen kunde berätta för de vad de ville ha. Utomjordingarna kunde inte använda ord som inte Tom kunde. Tom ville inte att de ska skada utomjordingen för det var hans vän. Lindys pappa lovade honom men när Tom vaknade så hade de tagit ut utomjordingen från Tom för att de trodde den skulle skada Tom och utomjordingen hade flera munnar. Om inte Tom hade ätit mycket kunde utomjordingen äta upp honom. När Tom kom hem lovade han att försöka äta mindre men han älskade fortfarande mat. När Tom tittade igenom fönstret såg han bönan som signalerade att han hade rymt men Tom tänkte istället på sin mammas cheesecake.

Boken är jätte bra. De är lätt läst och vem som helst kan läsa boken. Boken handlar om mycket om vikt, utomjordingar och praktiken där han jobbar.

Av mig får den 4 av 5 stjärnor
Jasmine, 6B





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar