tisdag 5 augusti 2014

Språk på Gärdsmosseskolan och liten utvärdering


Avslutning med sång, tal och rosor till årskurs sex-eleverna som förskolebarnen delade ut.
Vi skrattade och grät, sjöng och skrattade och grät igen. Efteråt var alla glada och lite ledsna. Som det ska vara på avslutningar!

Språk

På Gärdsmosseskolan kan våra elever tillsammans minst 36 olika språk. Förra gången jag räknade var det 34 språk.
Många av eleverna pratar minst tre språk. Det största språket är somaliska, följt av arabiska och kantonesiska. Eftersom alla elever pratar svenska, finns inte svenska med i diagrammet.


Elevernas utvärdering läsåret 2013–2014

Böcker som eleverna vill att vi ska ha fler av:
  • Läskiga böcker
  • Faktaböcker, t.ex. om kroppen, skelettet
  • Pysselböcker
  • Ljudböcker, ”läsa-med-öronen”
  • Manga
  • Filmer om böcker
  • Filmer

Eleverna önskar också fler författarbesök, längre lässtunder och att ha mer tid att läsa på bibliotekstiden.

Årskurs sex menade att elever som har egen dator skulle kunna ha bokbloggen som startsida. 
De tyckte att de har fått läsa för lite, och vill därför att nästa årskurs sex ska få ha mer tid i biblioteket och långa lässtunder.

Eleverna var ganska nöjda med vad vi har gjort. 
Nedan följer en lista på det de har lärt sig under läsåret:
  • Mer om böcker och olika författare
  • Hur man presenterar böcker
  • Lässtrategier
  • Hur man gör för att ta reda på vad svåra ord betyder
  • Att aktivt lyssna
  • Många nya ord
  • Fakta
  • Att hitta böcker i biblioteket
  • Hur biblioteket fungerar
Febril aktivitet - nya böcker som ska stämplas, få etikett och registreras



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar