torsdag 12 juni 2014

Statistik, 10-i-topp-lista och elever som bloggar

Dagens läsare kommer från Sverige, Danmark, Brasilien,
Kanada, USA, Ukraina, Ryssland, Tyskland,

Lite statistik

I biblioteket har vi sammanlagt 9604 böcker, och av dem är 366 nya böcker.

Under läsåret har eleverna lånat sammanlagt 7094 böcker.


10-i-topp-lista

1. Monstermöte av Ewa Christina Johansson
2. De glömda barnen av Anette Skåhlberg
2. Vålnader på Vasaskeppet av Martin Olczak
4. Campingmysteriet av Martin Widmark
5. Varulvar i Storkyrkan av Martin Olczak
5. Syster Varg av Anette Skåhlberg
5. Pappa, var är du? av Mårten Melin
8. Erik på Cirkus av Torsten Bengtsson
8. Förälskelser av Julian Neel
10. Jag vill inte! av Christina Wahldén


Delad platssiffra (2, 5, 8) betyder att böckerna har blivit utlånade lika många gånger.
Hade vi haft fler böcker av Martin Olczak, Torsten Bengtsson och Anette Skåhlberg hade fler elever kunnat läsa dem. Både Anette och Torsten besökte vår skola, och Martin Olczaks böcker har blivit våldsamt populära.


Vi har pratat om hur viktigt det är att läsa för att: 
utveckla ordförrådet
uppleva spännande äventyr
resa i tid och rum...

För att bli en god läsare krävs det minst 5000 timmars läsning. Det betyder 1 timma om dagen i 14 år. Eller 2 timmar om dagen i 7 år... 



Sharifo och Elnaz skriver i bokbloggen:

Biblioteksassistent Elnaz 
Idag har vi gått till biblioteket och varit biblioteksassistenter. Vi har läst högt ur böcker för andra, både för Sana och för elever.
Elnaz: Jag har varit i biblioteket två gånger i dag. 


Jag vill bli författare när jag blir stor. 
Jag tycker om roliga böcker och jag älskar att skriva.
Sharifo: Jag tycker om böcker som är spännande och tjocka, inte så tjocka. Mina favoritbok är Vilma och guldkulan. Jag tycker mycket om att läsa böcker som är spännande. När jag blir stor vill jag bli författare.
Sharifo och Elnaz



Son och Caroline skriver i bokbloggen:

Caroline och Son skriver i bokbloggen. Elnaz tittar på
På biblioteket har alla elever förslagit vad de vill ha på biblioteket nästa läsåret 2014-2015.
Vissa har föreslagit att biblioteket ska ha iPad, spel och film!!! och fler författarbesök och fler böcker och fler böcker som man kan lyssna med öronen och böcker som har en cd-skiva och pysselböcker och mer tid i biblioteket och mer pengar till
biblioteket!!!

3:an har lärt sig hur man presenterar böcker, lässtrategier, att aktivt lyssna och hur man hittar i biblioteket. Böckerna i biblioteket står i alfabetisk ordning och böckerna står i olika hyllor.

Det är sista dagen för sexorna och vi önskar dem lycka till i framtiden.

Ni som följer bokbloggen
På sommarlovet 13 juni-19 augusti 2014 så kommer en läsårskrönika som handlar om läsåret 2013-2014 i biblioteket och läsårskrönikan kommer att skrivas av Sana.
Detta inlägget är det näst sista inlägget i bokbloggen för läsåret 2013-2014 och detta är den 54:e inlägget i bokbloggen för läsåret 2013-2014.

Detta läsåret har vi haft kul i biblioteket och vårt ordförråd har ökat.

Caroline och Son



På bambarasten registrerade Hông nya böcker och Dieu läste Tam-böcker. Elnaz tog hand om elever som kom för att låna och jag försökte få lite ordning i hyllorna.

Hông registrerar nya böcker...


... medan Dieu läser Tam-böcker av Jo Salmson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar