onsdag 19 november 2014

Det lönar sig att skriva till författare!


Isabelle har fått svar från Mårten Melin och Hanna från Pernilla Gesén. Dilara och Emna skrev till Jo Salmson, och hon  har också svarat. 

När det gäller Rowling, får vi skriva till henne via hennes förslag. Hon får säkert 10 000-tals brev varje vecka, men vi hoppas även där på svar....


Hej Isabelle!Vad roligt att du vill ha en del till! Det finns två andra böcker som utspelar sig på samma skola som Loveboken, Pixis bok och Förvandlad. fast just Love är inte med i dem. Men Hella har en stor roll i Pixis bok. Så det är lite som en fortsättning. Kanske blir det något mer om Love längre fram. Ha det bra, tack för att du skrev! 
Mårten

Hej Hanan!
Just nu skriver jag den sista Alva-boken. När den är klar har jag skrivit 12 böcker om Alva. Även om jag tycker mycket om Alva och alla andra som är med i böckerna, så blir det inga fler. Nu kommer jag skriva andra böcker istället. Och i en del av böckerna är det mindre text, som i mina Kompisböcker.  Vad roligt att du vill bli författare! När jag var barn visste jag inte att jag ville bli författare. Jag trodde att det bara var de som kunde läsa tjocka böcker och hade fin handstil, som kunde bli författare. Vad fel jag hade! Det viktigaste är ju att man tycker om att gestalta. Alltså berätta med inlevelse. Det andra kan man lära sig. Lycka till med din dröm! 
Glada hälsningar 
Pernilla Gesén

 Jo Salmson fick vi skriva till via facebook, och jag passade på att fråga efter De stulna barnen, eftersom den har försvunnit från biblioteket. Här kommer hennes svar:
 
Hej Susana!

Jag säljer inte mina böcker själv, tyvärr. Vi författare får 25 ex när boken trycks - efter det får vi köpa för samma summa som andra - och jag har en stor släkt ..., men jag har skickat frågan vidare till förlaget, och vi får se vad de svarar.

Du kan hälsa Dilara och Emna att jag inte kommer att skriva någon fortsättning på berättelsen om Sol. Den slutar när ungdomarna lyckas förhindra att kriget bryter ut, och när Sol och hennes folk ger sig av till en annan plats.

Vänliga hälsningar

”Jo Salmson”


Blir det snö i år?
I biblioteket har vi böcker som handlar om vinter:
faktaböcker om vatten, snö och is,
vintersagor, hur djur klarar sig på vintern, mm.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar