torsdag 6 november 2014

Kungar, bakelser och kalabalik

Son har skrivit om kungar och bakelser:

Varför firar vi Gustav Adolfdagen?
Idag, den 6 november, firar vi Gustav Adolfsdagen, men vad vet vi om Gustav II Adolf, mannen som vi firar?

Gustav II Adolf 

Gustav II Adolf var Sveriges konung 1611-1632 och han grundade Göteborg 1619. Egentligen blev Göteborg klart 1621 och då börjar folk bo i den nya staden Göteborg. 

Folk från Holland jobbade för att staden Göteborg skulle grundas. 


Bild från boken Jag, Gustav den andre Adolf av Hans Peterson.
Arbetare som bygger Göteborg


Gustav föddes 9 december 1594 i Nyköpingshus som ligger nära ån i Nyköping. 
När Gustav Adolf blev 5 år så blev han Sveriges kronprins. Gustav lovade sig själv att när han blev Sveriges kung skulle han inte bli som sin farfar Gustav Vasa och far Karl IX när de var kungar. 
Han kunde alltid lita på sin vän Axel Oxenstierna. 
Under sin regeringstid blickade Gustav II Adolf alltid mot framtiden. 
När han blev kung så lämnade hans far tre krig efter sig som Sverige var inblandad i, kriget mot Ryssland, kriget mot Danmark och kriget mot Tyskland. 
Kungens häst Steiff och kungens rock. 
Bild från boken Jag, Gustav den andre Adolf av Hans Peterson..
Gustav II Adolf dog vid slaget vid Lützen. Kungen dog av ett skott. Många tror att kungen gick in i en dimma och att han inte kunde se. Några tror att kungen inte hade på sig sina glasögon, för han ville se fin ut. Han dog den 6 november 1632.


Gustav Adolfsdagen

Vi firar Gustav Adolfsdagen på kungens dödsdag 6 november och då köper man en Gustav Adolfsbakelse. Man firar hans minne. Vi i Göteborg TACKAR för vad han har gjort för Göteborg. DET FINNS EN STATY PÅ GUSTAV på GUSTAV ADOLFS Torg. Så därför firar VI Gustav Adolfsdagen.


Länkar om Gustav II Adolf:
Wikipedia:
Gustav_II_Adolf

Historiesajten:
Historiesajten

Vasamuseet:
Kung-Gusav-II-Adolf
Son 4B


Om du vill läsa mer om Gustav II Adolf, finns det flera böcker i biblioteket. 


Kungaslott och Kungahus av Gitten Skiöld och Magnus Bard


En himla historia av Sofi Hjort
Två barn, Hedda och Dilvin, blir kvar i Livrustkammaren efter klassens besök. När museet stänger och det blir allt mörkare börjar konstiga saker att hända...



Jag, Gustav den andre Adolf
av Hans Peterson. 
Maria Domeji har gjort bilderna
Sverige var för trångt och för litet för mig, den store Gustav den andre Adolf. Jag ville göra Sverige större, därför krigade jag mot andra länder. Kejsare och furstar i Europa fruktade mig och mina soldater, och aldrig har Sverige varit så stort som under min tid.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar