söndag 29 mars 2015

Om Mårten Melin, Tjugan, Liksom en fisk i vattnet, sommarlov och drakar

Jag sätter mig vid datorn för att skriva i bokbloggen, och hittar ett utkast som en av eleverna skrivit till bokbloggen under bambarasten. 
Trevlig läsning!


Mårten Melin på författarbesök
Idag hade vi författarbesök på Gärdsmosseskolan, Mårten Melin. Han besökte klasserna  4, 5 och 6.  Han pratade om hur man skriver,  t.ex skönlitteratur, dikt och sagor, romaner och serier. 
Han berättade om sina böcker och en av dom heter Tjugan
Skönlitteratur är att man skriver om det som är falskt. 
Om ni vill läsa en av hans böcker är Liksom helt magiskt en bra bok med 12 noveller.  En av novellerna heter Som en fisk i vattnet.


"Skrivarskola" med Mårten Melin.
Elever i femman skriver om världen och
förvandlar texten till att handla om sig själv. 
Jag stirrade på Elina. "En kille?" utbrast jag. "Har du träffat en kille?" Elina tittade ner i bordet. "Jo", sa hon tyst."Jag har väl det". 


Den boken är spännande för 10-13 år gamla. 
Kom och läs boken och säg sedan till Sana hur den var.
Hoppas du tyckte om boken. 
Biblioteket är öppet måndag, tisdag, torsdag. 
Kom och låna böcker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar