söndag 15 maj 2016

Per Nilssons besök i årskurs 4 och 5

Tänk att få besök av en RIKTIG författare! Här är lite bilder från årskurs 4B, som passade på att be om autografer.

Per Nilsson berättar och
eleverna lyssnar andäktigt
Autografer vill alla ha
Autografen
Beredda inför frågestund















Så här skrev några av eleverna från 4A om besöket:

Per Nilsson berättade om sitt liv och om sin böcker. 

Jag tyckte att författarbesöket var roligt. Alla mina klasskamrater hade superfrågor. Jag frågade om "han hade fått några priser". Han svarade att han har fått många priser. Han berättade hur han hittade namnet Extra och Pim-Pim. Det var superintressant. En av frågorna jag gillade var Srors fråga "Hur hittade du din idé om Extra-böckerna"?

En av frågorna vi ställde till Per var vilket land kommer du ifrån [Per pratar skånska...]. Jag gillade besöket för det var kul att lyssna på honom.

En av frågorna jag ställde var "Är Milena och David några du känner?". Svar: Jag känner David och Milena i huvudet.

Vi fick veta var han fick sin idéer ifrån, och det var väldigt intressant. Jag frågade var han fick sin idé till Milena-böckerna ifrån. Han svarade att han tänkte på ung kärlek och att saker som Davids pappa gjorde hade han själv gjort.

Han har skrivit 35 böcker.

Vi frågade vilka språk kan du? Svar: Svenska, norska, danska och engelska.

Vilka länder har du varit i? Svar: Sverige, Frankrike, Tyskland, Amerika, Kanada.

Jag tyckte det var intressant när ha berättade om sitt liv, typ när han blev naken i simhallen! HaHaH!!! En av frågorna jag ställde till Per var "Vad var ditt första yrkesval?" Han svarade lärare i musik och matte.

Han berättade också om hur det är att vara författare och han frågade oss om vad man behöver för att göra en bok. Svaret var skrivhäfte  penna och idéer.

En av frågorna vi ställde var om han kunde skriva andra böcker som liknar Extra-böckerna. Han svarade att han tänkte göra såna böcker.

Han berättade om Extra-böckerna och om Hjärtans fröjd

Eleverna från 5A skrev så här om besöket:

Onsdagen den 13 april kom Per på besök till 5A. Han berättade om sin fantasifulla barndom. Han hade oftast bulor på huvudet för han var helt inne i sin värld. Han krockade med lyktstolpar och en massa andra saker. Per har fyra barn och han gjorde en saga åt dem.
Hans nyaste bok kommer att heta "Som hund, som katt".

Jag tyckte besökte var spännande och roligt för jag har läst många av hans böcker.

Per är en person som var fantasifull som barn. Han är från Malmö och är en författare. Per har skrivit många böcker, men en som är mest läst är "Flickan jag älskar heter Milena".
Och boken Extra har han fått inspiration för av en nia i en skola. Som han beskrev kom en flicka som gick i nian fram till honom och hon hade en princessklänning på sig. Per gick fram till henne och frågade till sist vad hennes klasskamrater tyckte om att hennes klänning, och hon sa att de var vana. 
Per är även morfar och har barnbaren och har skrivit en bok som heter Tvåan till sitt barnbarn som har fått en bror, och nu är han tvåan.

Han frågade oss: Skulle du vilja vara en örn och vara själv, eller vara en sparv och ha många vänner? 

Per berättade om sin böcker och att han hade fyra barn. En gång var han i badhallen och ville göra som en superhjälte och han glömde att ta på sig sin badbyxa.

Han berättade pinsamma saker, så jag frågade honom vilken är din mest lästa bok? Han svarade: Den heter Hjärtans fröjd. Den handlar om en kille som aldrig har varit kär. Så en dag blir han kär i en tjej. Om ni vill veta mer så läs den. Jag ska nog läsa den också.

När han skriver en bok så brukar han ta ta lite sanning om det som händer från sitt liv. En dag när han skulle besöka en skola såg han en tjej som hade på sig en krona, en klänning och vingar på ryggen. Han frågade om hur hennes kompisar reagerade men hon sa att de hade vant sig. Och då kom han på att han kunde skriva en bok som handlade om en ängel som hade landat på jorden och som hette Extra.

Han ställde en fråga till oss. Vad skulle vi välja, mellan att vara en ensam och självständig örn eller en sparv i en flock.

Per berättade om en örn och en sparv. Vi fick frågan om vad vi skulle vilja välja. Örnen flyger ensam i himlen och sparven är i flock.


När han frågade, var det 11 som valde örn och 5 som valde sparven.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar