Peter Ekberg |
Vårblommor |
Den här veckan är kort. Vi går i skolan måndag, tisdag och onsdag. På tisdagen var det inte många barn i biblioteket. I måndags skrev Aleksandar i årskurs 4G lite om vad vi gör när vi har boksamtal.
// Son , Shariifo, Halimo och Sana
När vi har boksamtal så har vi med oss våra böcker, och läser högt för varandra. De andra eleverna ska lyssna och efteråt kan vi ställa frågor.
Vi läser och berättar vad författaren heter och vad boken heter. Vi kan berätta om bokens huvudperson, eller om en speciell händelse i boken. Varje gång sätter vi upp nya egna mål till nästa gång. Det kan vara:
- att skriva en bokrecension
- läsa högt
- ta reda på mer om författaren
- skriva brev till en av personerna i boken som man tycker om och ge goda råd
- läsa klart boken
- läsa halva boken
- ta reda på varför boken heter som den gör...
Att läsa med flyt betyder att man inte ska hacka som en robot, som det här:
Jag villll ha vatten.Jag ska kunna förstå vad jag läser, och läsa långsamt, tydligt och som om jag var en skådespelare.
Om någon berättar om kärlek eller andra böcker, ska man inte skratta eller kommentera vad andra berättar om eller läser högt.
Att läsa betyder jätte jätte mycket. Att läsa är en känsla. Man kan känna sig glad, ledsen, orättvis, gråtfärdig. Man går in i boken. Det känns så.
Aleksandar, 4G
Vilket bra inlägg!
SvaraRaderaDet var väldigt intressant att få veta vad ni gör under era boksamtal, ni har många bra idéer. Tack för att vi fick komma och hälsa på i ert fina bibliotek!
Vänliga hälsningar,
Malin (på Bergsgårdsskolans bibliotek)
http://bergsgardsskolbibliotek.wordpress.com/