tisdag 23 maj 2017

Citat, citat, citat


Dansa med strutsar av Monica Zak
Hadara, femtonåringen, hade många öknamn. Strutsen. strutspojken. Strutsdansaren. Den vilda pojken.
Han som äter stenar. Leva bland människor igen. Han iakttog dem.Han tog efter.

Kausar Khan, 6a


DÖMD första boken i Amargitrilogin av Pascale Vallin Johansson
Sidan 26

"Finns det en toalett?!" säger Lo. Hon hatar utedasset och har bara varit där en gång sedan hon kom.
"Vi får inte använda den."
"Det man inte ser, har man inte sett, säger Lo."
"Du måste spola och då märks det."
"Det skiter jag i", säger Lo, kliver in på toaletten och låser om sig.


Emna, Demirovic, Soltani 5a





Turk och Ayla av Niklas Krog
sidan 5
Hej Ayla. Jag heter Mattias, men jag kallas för Turk och jag tror att du vet vem jag är. Jag fick din [mail]adress av Dema – det har hon kanske redan berättat? Hon lovade att döda mig om jag missbrukade den och jag hoppas att det här inte är missbruk.
Hussein, 5a


Drakmötet av Niklas Krog
sidan 9
Dvärgarna höll alltid sina portar stängda mot resten av världen. Men tann var inte som andra dvärgar och han längtade ut till skogens grönska och solens värme. En dag tog han mod till sig och klättrade ut i det fria.
Seedy klass 5b


Drakula-klubben och spöket av Sissel Dalsgaard Thomsen
sidan 16
Det hördes en duns. Jag vände mig om. Albert låg på golvet. Jag ramlade viskade han. Plösligt tändes ljuset inne i annas föräldrar rum.
Seedy, 5b




Miss Peregrines hem för besynnerliga barn av Ransom Riggs
sidan 1
Jag hade just börjat acceptera att mitt liv skulle bli helt vanligt när högst ovanlig saker började händaDe första händelserna kom som en fruktansvärd chock och liksom allt som förändrar en för alltid delade in mitt liv i två halvor: Före och efter precis som många av de märkliga saker som väntade hade de att göra med min farfar Abraham Portman.
Evania 5b



SuperBitcharna och spökhuset av A. Audhild Solberg 
Sid 139
Men samtidigt vet jag ju hur det är att känna sig ensam.
Och Thea har inte haft Nils att stödja sig mot.
Ayo och Madino,  6A





PUZZEL. Den lilla smuggelhunden av Isabelle Halvarsson
Citat från sidan 8

En häst frustade till i det gamla stallet. En liten hundvalp vaknade och nös. Hon var bara åtta veckor gammal och fläckig över hela kroppen. Det ena örat var brunt. Det andra var vitt.
Nu satte hon sin nos i vädret och snusade nyfiket. Det luktade välbekant och hemtrevligt överallt.
Halm.
Och häst.
Och lite gödsel.
Men godast av allt luktade hennes egen mamma.

Mamma var en liten jack russel-tik som alltid tog mycket väl hand om sina valpar.
Men just nu sov hon.
Det gjorde den lilla valpens båda syskon också.
Valpen viftade nöjt med sin svans.
Det passade henne nämligen mycket bra.
För hon tänkte precis ge sig iväg på ett litet eget äventyr.
Men vad nu då?
Mamman blinkade till. Sedan vaknade hon förargligt nog.
Hon la genast en tass på sin nyfikna valp och nosade den hastigt under svansen.
-Beff, protesterade valpen otåligt.

Johanna och Delbin, 4A









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar