måndag 1 maj 2017

Peter Ekberg, författare, filosof, astronom

Peter Ekberg hos klass 4A

Årskurs fyra och fem fick besök av en författare som också är filosof och astronom.


Så här sammanfattade eleverna i årskurs 4A hans besök:


Vad lärde du dig av Peter Ekberg/ författarbesöket?
-       Att en författare inte alltid har samma illustratör utan olika.
-       Att PE skrev nästan alla sina böcker om rymden. En del saker i böckerna var på riktigt.
-       Vad första boken hette.
-       Om hur PE blev författare.
-       Hur man gör (skriver) en bok. 
-       Om rymden.
-       Att författare är ett roligt jobb. 
-       Att skriva det mest spännande i slutet av kapitlet så att läsaren vill läsa ännu mer.
-       Att en bra bok ska ha dialog.
-       Att man inte bara kan hitta på saker (viss verklighet).
-       Att man måste skicka in böcker fler gånger för att de ska komma ut i affärer.
-       Jag lärde mig om robotar.
-       Att skriva i scener.

Lite författartips:
-       Jag ska skriva mer dialog i mitt skolarbete.
-       Att ta med mig fler böcker, och läsa bättre.
-       Att det ska vara känsel, lukt och hörsel i uppgifterna.
-       Att stava allt rätt. 
-       Att göra en berättelse i olika steg.

-       Att skriva i scener.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar