måndag 2 april 2012

Tam och nydraken

Författare: Jo Salmson och Åsa Ekström

"Tiden var snart inne.
Det var dags för den äldsta draken att dö,
och för den nya draken att födas. "

 Boken handlar om  pojken Tam, drakriddarna och drakar. Den är bra och spännande. Bilderna i boken är snygga och häftiga.





Kenny 3B
April 2012

Lite om våra författarbesök

Peter Gissy
Peter Gissy är en av de författare som har mest utlånade böcker på biblioteken runt om i Sverige. När han var hos oss på besök, berättade han om hur han blev författare. Han skriver både barn- ungdoms- och vuxen böcker. På hans hemsida kan du läsa om honom och om hans böcker. 
Peter Gissys hemsida

Ulf Sindt
har ingen egen hemsida. Lite information finns på Alfabetas bokförlag. Hans böcker om Turbo är väldigt populära på vår skola. Men han har skrivit andra böcker också, t.ex. faktaböcker som RiddarbokenBland spöken och vampyrer, Bland idrottare och atleter och Bland äventyrare och våghalsar
Ulf Sindt

Thomas Halling
har inte heller en egen hemsida. Han sitter med i Svenska barnboksakademin. Hans böcker är väldigt omtyckta, både bland de yngre och de äldre eleverna.  Han har skrivit böckerna om Agnes och Bli-ihop-serien. Trio i Trubbel och Skola i skräck är hans senaste, och de är ALLTID utlånde...
Thomas Halling

Peter Gissy berättar för årskurs 4



Starkast i klassen

Ismail har skrivit om att vara starkast i klassen.
Författare: Helena Bross

Boken handlar om Edvin, Ove, Melker och Camilla.
"I morgon börjar skolan.
 -Oj vi har glömt köpa ny ryggsäck, säger mamma.
Den gamla är nog för liten.
-Vi hinner inte till affären nu, säger pappa.
Men jag har en bra ryggsäck som jag fick på jobbet."

Jag tycker boken var bra och lättläst.

Ismail 3B
Mars 2012

Författarbesök på skolan

Tänk att få uppleva författare i verkligheten! Gärdsmosseskolan har fått besök av tre författare:
Peter Gissy besökte årskurs 4 till 6, Ulf Sindt var i förskoleklasserna och årskurs 1 och Thomas Halling var i årskurs 2 och 3.

Lite bilder från när Peter Gissy kom fyrorna som HP tog. Fler bilder finns på fyrornas blogg!


torsdag 22 mars 2012

Slutet gott...

Ekiram och Isabell har skrivit om Lisa som inte har det alltför lätt:

Det är jag som är Lisa!

av Moa-Lina Croall
Boken handlar om en tjej som heter Lisa och har det svårt för att hennes mamma jobbar med ett fotouppdrag. Hennes pappa jobbar sent på kvällen och hennes farmor är så gammal att hon inte minns sina egna barnbarn. Lisa har det även svårt i skolan för hon har inga vänner och alla mobbar henne. Hennes storasyster Anna är mycket populär och alla killar vill vara med henne för att hon är söt.

En dag bryter hennes syster benet och hennes farmor blir bara sämre. Lisa får göra allt arbete hemma och hon får aldrig vila utan bara jobba.

En dag bredvid hennes hus var det cirkusföreställning och där fanns en tjej ungefär i hennes ålder som och de blir bästa vänner och hennes mamma kommer hem. Hennes farmor får bo på ett  vårdhem och alla lever lyckliga i alla sina dagar.


 Mars 2012
FRÅN ISABEL OCH EKIRAM i 5B

tisdag 20 mars 2012

Gus Kuijer

Den holländske författaren, Gus Kuijer, har fått Alma-priset 2012

Det är ett litteraturpris till minne av Astrid Lindgren.
 I vårt bibliotek har vi fyra av hans böcker, Vinden blåser vart den vill, Jag är Polleke ska du veta, Lyckan kommer som ett blixtnedslag och Boken om allting.




Gus Kuijer föddes 1942 i Amsterdam. Han har arbetat som lärare, och gav ut sin första bok 1975. Han har skrivit ca 30 böcker, både för barn och vuxna. Hans böcker är översatta till många språk. Hans mest kända bok är Boken om allting som kom ut 2004.
Almapriset kom till efter Astrid Lindgrens död för att öka intresset för barn- och ungdomslitteraturen, men också för att verka för barnens rättigheter.
Pristagare kan vara författare, illustratörer, berättare och läsfrämjare.

Tidigare pristagare:

2012 Guus Kuijer
2011 Shaun Tan
2010 Kitty Crowther
2009 Tamerinstitutet
2008 Sonya Hartnett
2007 Banco del Libro
2006 Katherine Paterson
2005 Ryôji Arai
2005 Philip Pullman
2004 Lygia Bojunga
2003 Christine Nöstlinger
2003 Maurice Sendak


/Sana, 20 mars 2012

måndag 12 mars 2012

Om sommar och bråkande föräldrar

Årskurs tre har verkligen kommit igång med sina bokrecensioner. Nu har Ismail och Daniela skrivit. Läs och njut!


Sommar ihop av Thomas Halling
Boken handlar om Ellen och Kalle. Dom är ihop.
Det är sommarlov. Ellen och Kalle är ihop. Dom ska resa och de badade. Sen gick dom till ett hus där det luktade spaghetti.
Boken var bra och rolig.

Ismail 3B




Alvas nya bästis av Pernilla Gesén
Boken handlar om Alva, Alf och Julia.
Alva får en lillebror. När Alvas mamma och pappa gifte sig bråkade de hela tiden.
Boken var bra och rolig, för att den handlar om en vit hund och en bästis.
Daniela 3B

Ett sätt att skildra sorg och död

Skogens systrar. Flykten av Petrus Dahlin

Huvudpersoner i boken är systrarna Tuva, Vilda, Månfare och systern Tilda, som varken är död eller levande.

Tuva, Vilda och Månfare är skickade till olika fosterfamiljer för att de inte har några föräldrar. I nio månader har de bott där, men sen flyr de. När de är framme i sitt gamla hus kommer de ihåg sin ”döda” syster Tilda, hon som lever mellan liv och död. Hon har inte släppt taget om livet än men har inte heller gått vidare till döden. 

Ett citat ur boken:
Mörkret gör det svårt att orientera sig. Trädens grenar rispar våra armar och ansikten. Min kropp skakar av kylan och det spelar ingen roll hur mycket jag springer. Skakningarna slutar inte. Två gånger har Månfare känt av Tildas närvaro, men efter ett tag har hon tappat bort henne igen.
Eftersom Tilda är helt ensam, försökte hon döda sin syster Vilda, men Vilda klarade sig och ska till sjukhuset. Tilda kom fram till sina systrar och sa att hon älskar dem och att hon nu släppt taget om livet och gått vidare till döden.

Jag tycker att det var bra att Tilda släppte taget om livet och gick vidare till döden. Nu behöver hon inte längre kämpa för att döda någon och hennes systrar behöver inte vara oroliga för att de ska dö.

8 mars 2012
Ekiram, 5B

torsdag 8 mars 2012

Märkliga nycklar och konstiga speglar...

  1. Saido, från klass 3B, har läst två böcker, Zoomysteriet av Martin Widmark, och Spegelns hemlighet av Ewa Christina Johansson. 


     Jag har läst Zoomysteriet. Boken handlar om två barn som är detektiver. En dag vill Maja kopiera sina nycklar. Lasse undrar varför Maja vill det. Maja vill verkligen det. Nu är det något konstigt.



    Jag har läst Spegelns hemlighet. Boken handlar om Ida och hennes syster. Dom hittar en spegel. Den är konstig. När Idas syster går fram, drar spegeln henne och nu är Idas syster borta. Boken var bra, tyckte jag.



    Saido, 3B


tisdag 6 mars 2012

8 mars

Läs om 8 mars, internationella kvinnodagen, på väggen i biblioteket under klockan...
Där finns också en bokutställning, med bl.a. Flickornas historia.


I FNs utvecklingsprogram står det:
      Av de 1,4 miljarder människor som försöker överleva på en dryg dollar om dagen (ca 6 kr) är tre femtedelar flickor och kvinnor.
      Bland de 960 miljoner vuxna som inte kan läsa och skriva är två tredjedelar kvinnor.
      70 procent av de barn som inte går i skolan är flickor.
      Kvinnor över hela världen har lägre löner än män samtidigt som de i genomsnitt gör 70 procent av det obetalda arbetet i hemmet.

En kvinna som demonstrerar för rösträtt blir arresterad.



/Sana 8 mars 2012

lördag 3 mars 2012

Mars, och det är snart vår!

Under veckan har eleverna varit ivriga med att skriva upp sina bokönskemål. En del har varit ute på nätet för att få tips om intressant litteratur, och önskelistorna är LÅÅÅÅÅNGA! 
Jag hoppas att böckerna kommer snart!
Vad sägs om att dokumentera en hel dag i biblioteket? 
Nu är alla bokhyllor på plats, och vi är färdiga med att skyffla om böckerna... 
Det har blivit riktigt fint, med en hel sektion med böcker på andra språk än svenska och en Astrid Lindgren-vrå. 

Vid lånedisken.

Nya bokrecensioner, mest om hästböcker, är publicerade.
Förskoleklasserna och årskurs 1 kommer till biblioteket för att lyssna på sagor och låna böcker. Vi har läst folksagor, som Mästerkatten i stövlarna, och nya sagor, som Alldeles för mycket snö av Tord Nygren.


I årskurs 2 håller vi på med Astrid Lindgren och läser även nya och gamla sagor.
Årskurs 3 är riktiga storläsare och har tömt hyllorna på alla Thomas Halling-böcker.
Årskurs 4, 5 och 6 har börjat läsa Peter Gissys böcker inför författarbesöket.
Årskurs 5 har bokcirklar och skriver många och bra bokrecensioner. Vi publicerar dem allt eftersom i bloggen. En bok som många är riktigt sugna på är



författad och illustrerad av
Brian Selznick

Vi har ett exemplar av boken, men jag har beställt en till...
/Sana

onsdag 29 februari 2012

En recension om hästar

Berit Härd heter författaren till

ELD I STALLET !

Boken handlar om en tjej som heter Sia. Hon älskar hästar. En dag när Sia hoppade av bussen så såg hon att det stod brann bilar utanför ridskolan hon sprang så fort hon kunde så hon ramlade på trottoaren. När hon var exakt utanför stallet så var andfådd och frågade vad som hade hänt, och om det brann. Men det hade tydligen bara vart en brandövning. Brandmännen såg så roliga ut när de övade att ut hästarna från stallet. Men Sia var fortvarande rädd att något skulle hända något med hennes favorit häst Pontus . Nästa dag är det valborgsmässorafton och många raketer smälldes uppe i himlen. Sia och hennes bästa kompis Kattis sitter på en stocken på marken i hagen när Sia plötsligt ser att det är rök uppe vid  stallet Sia och Kattis springer till en kiosk som är bredvid busshållplatsen det ber att få låna telefonen för att ringa brandkåren .. och säga att det brinner men gör det verkligen det?

Citat:

Så kom den där hemska dagen när det smällde över allt hela tiden. Valborgsmässoafton.Sia avskydde det.
Nu var verkligen mitt bland alla smällare. Kattis ville till varje pris ut och titta på en valborgsmässoafton. Sia ville inte, men Kattis tjatade.-       Bara en liten stund. Det är så festligt men en sort eld när det började bli mörkt.

Isabell,Mudo & Ekiram i 5b 

En recension till om hästar

Inger Frimansson har skrivit
Rida på Golden !



Boken handlar om en tjej som kallas för Frossan fast hon heter Eufrosyne. Frossan älskar hästar. Själv går Frossan på en ridskola. Frossan har en favorithäst som heter Rabalder. Rabalder är stor , mörk med lång och tjock man. Frossan har en bästa kompis som Heter Ingerborg men hon kallas Bojan. Bojan har en egen häst som heter Golden. 
Golden är en fux med en vit bläs. Frossan vill så gärna rida på Golden , men hon vågar inte berätta för Bojan att hon är nybörjare  och inte är så bra på att rida. 
När Frossan får första gången i sitt hela liv rida på Golden så galopperade hon  och hon föll av. Hon började gråta hon hade jätteont i hela sin kropp. Hon berättar för Bojan att hon är en nybörjare på  att rida och hon inte vågade berätta för Bojan att hon var det för hon kanske skulle bli mobbad eller att Bojan skulle sluta vara kompis med henne….

Citat!:
  ” Jag måste hem ” , sa hon. ”Mamma undrar ” okej” , sa Bojan
 När hon va nästan ute ut stallet mötte hon Peter. Han kom bärande på en sadel .
”Hördu Frossan tack än en gång  för hjälpen med Golden Angel ”, sa han. Och  han sa det högt så att alla hörde det. Till och med Emma och Elin.
Mamma var arg och orolig när Frossan kom hemtrampande .
”Var har du varit? Du får inte bara ge dig iväg så där. Fattar du inte att vi blev rädda?
”Förlåt” ,sa Frossan  ” Men jag cyklade bara till stallet.”
”Bara och bara. Det är ju massor av bilar på den vägen.”
”Det gick bra.”
”Jag vill att du laddar din telefon och har den med dig i fortsättningen. Så man kan få tag i dig ”
”Ja.”
Mammas hår såg platt och konstig ut.
”Vad fin du är i håret” , mumlade Frossan fast hon egentligen inte tyckte det.

Isabell  & Ekiram i 5B 


tisdag 28 februari 2012

Snart mars och nya bokrecensioner

I 5B/5G har vi bokcirklar. 
Vi träffas i biblioteket på torsdagar, läser, pratar om böcker och ger varandra tips. 
Oana, Andy och Emma har läst om problem med föräldrar, basket och kärlek och om hur det känns att bli ovän med sin bästis.

Det finns inga skridskor i öknen,  av Mats Berggren

Boken handlar om en tjej som hetere Fatima. Hon är muslim och får därför hon inte göra så många saker med klassen. 
En dag ska klassen åka skridskor och hon frågar sin pappa om hon får. Hon får det inte och hon blir arg på sin pappa.

Citat: 
"Du är inte min dotter längre", sa han lågt.
"Men, pappa."
"Kalla mig inte det."
Boken var spännande.
Oana 



Turk och Ayla, av Niklas Krog
Turk och Ayla spelar båda basket. Ayla bor i Rinkeby. Mattias bor i Bromma. Han är halvsvensk och spelar baset i Alvik och kallas för Turk. 
Basket är viktigt i deras liv och de har inte tid för mycket annat. 
Turk och Ayla träffas i Stockholm när de spelar basket.
Boken handlar mycket om basket, kärlek, längtan och utmaningar.
Andy



Sanning eller konsekvens, av Annika Thor
Sabina och Nora har varit bästisar sen de var små. När Nora börjar sexan är inget som vanligt. Plötsligt vill Sabina vara med Fanny och tuffa gänget. Nora fattar inte vad som händer. Tuffa gänget är elaka. De låter ingen vara med dem. De röker utan att deras föräldrar vet om det.
Klassens töntiga tjej är Karin. Karin vill vara med Nora, men vill Nora vara med Karin?

Språket är bra. Det finns inte svåra ord som man inte kan. 
Boken var bra och spännande.
Jag tror att författaren skrev just den här boken för att hon vill att när man är ovän med någon så ska man prata, vara med personen, som i boken. Hon vill att alla ska vara vänner, tror jag. 
I boken får man läsa om hur det är när någon är ovän med sin förra bästis.
Emma



Många vill läsa Mårten Melins böcker. De handlar ofta om svårigheter och starka känslor.  Isabel, Ekiram och Valentina i 5B satte sig vid datorn i måndags och skrev om:


Aldrig  Förlåt!
Boken handlar om en tjej som heter Lena.
Lena blev påkörd av sin mamma. Det är bara Lenas bror Anton som kan se Lena nu när hon är död. Lenas mamma lova att aldrig dricka mer sprit, efter att ha kört på Lena. Lenas mamma ljög om det. Hon bröt det löftet.
 Lena undrar om hon ska visa sig för sin pappa för att det är inte han som hade kört på henne …
Lena kommer aldrig visa sig för sin mamma, för jag kommer aldrig förlåta henne.

Citat:
-MAMMA! Ropar han.Jag suckarJag sittar kvar. Anton börjar gråta. Lipsill.
Mamma kommer in i rummet-Vad är det, Anton ? frågar hon.Anton pekar på mig.-Varför  är Lena i mitt rum? snyftar han.
Mamma blir helt stel. Hon ser rädd ut .Jag ser att hon får tårar i ögonen…

Isabell, Ekiram & Valentina i 5B
27 februari 2012 





onsdag 22 februari 2012

Lite bilder!

Goddagens.
Det är fullt upp i biblioteket. Alla springer runt och pratar, lånar böcker, spelar schack, eller gör något annat.

Jag har tagit lite bilder som ni ska få se.
Biblioteket har fått en ny bokhylla, som vi ska lägga lite böcker på!

Bokhyllan som jag talade om...

Benjamin sitter vid lånedisken...

Fröken Sara hälsar på...

/Shiva, 5G

tisdag 14 februari 2012

Måndagsjobb

Med Carlos och Cuongs hjälp kom de nya bokhyllorna på plats. Nu har vi en hel bokhylla för böcker på andra språk, och jag håller på att göra i ordning en Astrid Lindgren-sektion.


Dikter och sagosamlingar har flyttat till skönlitteraturen.


Det kommer att bli jättefint i biblioteket, och jag hoppas att allt blir färdigt till bambarasten måndag efter lovet.

Klockan visar 08.15... och på borden ligger faktalitteratur från U till V
... och lite annat.
Tomma hyllor förutom en blå kaffemugg. Bara att sätta igång!
OBS! Ny hörnhylla och en ny bokhyllesektion på gaveln.
Lite skönlitteratur. Fick plocka ut från A till L.
Min "kundvagn" full med böcker, och jag lånade Stora Fritids matvagn
en stund för att lättare transportera böcker. 


Vi ses på måndag efter vinterlovet, kokslovet, februarilovet, sportlovet... (Kärt lov har många namn)

fredag 10 februari 2012

Vinterlov!

Vinter i Mumindalen
Jag måste berätta om en del saker som har hänt i biblioteket:


Förra veckan fick vi tre fulla bokkartonger som skulle ha skickats till Malmö Stadsbibliotek! Döm om vår häpnad när vi öppnade kartongerna och ut trillade tjocka böcker på engelska, vuxenböcker och ljudböcker som vi inte hade beställt. Kartongerna har vi nu skickat tillbaka... Hoppas att inte Malmö Stadsbibliotek fått våra böcker.


Carlos och Cuong har monterat de nya bokhyllorna som ska kopplas ihop med de gamla hyllorna.


Just nu är det väldigt rörigt i biblioteket, eftersom många böcker ligger i travar på borden. Turligt nog kom några av eleverna och hjälpte till en stund under fredagen. Men det är väldigt mycket kvar att göra innan alla böckerna har hamnat rätt igen.



Många elever har passat på att låna böcker för att läsa under lovet. God läsning och vi ses efter lovet!


Hej hopp!!!
Snart är det vår igen...

onsdag 1 februari 2012

NYA BÖCKER

Onsdag, mitt i veckan, och det var fest i biblioteket på bambarasten. 



I bokvagnen hamnade de  nya böckerna,
färdiga att registreras i morgon
NYA BÖCKER hade anlänt och kartongen slets upp av väldigt glada elever.

Sejo och Nihad är biblioteksassitenter
Medan Nihad och Sejo höll ordning vid lånedisken, arbetade Andy, Shiva, Natali, Susann och Ruaa med de nya böckerna. 


De stämplade med bibliotekets stämpel och klistrade in streckkodsetiketter i böckerna. 





Andra elever läste, spelade schack eller ritade och skrev.

I morgon, torsdag, blir biblioteket stängt under bambarasten för då ska vi registrera de nya böckerna.







Det här var bara första sändningen. Det kommer fler böcker, snart!


Fler nyheter

Årskurs 3B har börjat sitt nya projekt: 
att skriva citat och bokrecensioner till bokbloggen. 


Håll ögonen öppna, för snart kommer deras boktankar och funderingar i bloggen.


I Fantastiska fyrans blogg finns fina bilder. HP gick runt på skolan och tog bilder med den nya digitalkameran. 












fredag 27 januari 2012

Nya bokcirklar....

.... har startat i årskurs 5. Vi läser och pratar om böcker och författare i biblioteket på torsdagar.
Snart kommer elevernas egna boktankar i bloggen.

Årskurs 2 arbetar med Vintern och Astrid Lindgren.
Så fort vi har fått de nya bokhyllorna, ska vi ha en Lindgren-sektion i biblioteket.

Utbredning av bokbloggens läsare

Kartan visar var vi har bokbloggens läsare. 
De finns runt om i världen, i Nord- och Sydamerika, Europa och Asien. 
Vi har ännu inga läsare i Afrika och Australien...



tisdag 24 januari 2012

Statistik

Hur många böcker har vi i biblioteket?
8425
Hur många böcker har vi köpt in under året (2011)?
484
Hur många böcker har blivit utlånade under året (2011)?
4709


Och snart kommer de nya böckerna!

Jag har gått igenom alla elevers önskemål, och försökt att hitta alla böcker ni har önskat. 
Det blir en del nya spännande böcker och sorgliga böcker, nya manga, faktaböcker och bilderböcker, böcker om verkligheten och sagoböcker, fantasy och deckare. 

Alberto Manguels bibliotek

Lite nyheter

Förskoleklasserna kommer till biblioteket för att lyssna på sagor. Veckans saga handlar om kung Marks hemlighet. Det är en saga från Wales, som finns runt om i världen i olika versioner, från Grekland till Somalia. Är du nyfiken på kung Mark, är det bara att låna boken.

Årskurs 4 börjar snart med läsgrupper, och årskurs 5 ska komma till biblioteket för boksamtal.


Extra roligt är att också de mindre barnen (lågstadiet) nu kommer till biblioteket under sin bambarast. 

Har du sett att det på dörren till biblioteket finns några dikter av Tomas Tranströmer? 


Stor och långsam vind 
från havets bibliotek. 
Här får jag vila.
(Från Den stora gåtan, 2004)


lördag 14 januari 2012

Språk på Gärdmosseskolan

Babels torn, målning av Lucas Van Valkenborch (1594) © [Louvre.edu] 2002
Berättelsen om Babels torn är en myt om hur språk och kulturer föddes.
Enligt myten ville människorna bygga ett torn ända upp till himmelen.
Det fick deras gud att bli arg och som straff gjorde han att människorna
fick olika språk för att de  inte skulle kunna förstå varandra. 


Nu är undersökningen färdig.
Mer än hälften som röstade, 58 %, anser att vi tillsammans pratar fler än 30 språk.
Jag har räknat, och fått antal språk till 34 st. Hoppas att alla språk är med.
Om det fattas något språk, säg till!

Att vi pratar så många språk, gör att vi tillsammans har väldigt mycket kunskap. Dessutom kan många av eleverna och lärarna, förutom svenska och engelska, fler språk än sitt eget modersmål.

Här kommer listan i bokstavsordning:

Albanska
Amharsika
Arabiska
Assyriska
Badinani 
Bangla/Bengaliska
Bosniska
Dari
Engelska
Finska
Franska
Joroba
Kalé (Romanis)
Kantonesiska
Kroatiska
Makedonska
Mandarin
Mandinka/Malinka
Persiska
Polska
Portugisiska
Rumänska
Ryska
Serbiska
Somaliska
Sorani 
Spanska
Svenska
Tagalog
Thailändska
Tigrinska (tigrinja)
Turkiska
Ungerska
Vietnamesiska

Vårterminen har börjat...

... och vi har kommit igång med biblioteket.

Under veckan var det många som kom till biblioteket och biblioteksassistenterna hade biblioteksbricka på sig.

Snart ska vi beställa in nya böcker, och önskelistan är lååååååång!
Vi ska också få in fler bokhyllor, och det behövs för att få lite mer ordning.

Har du sett att vi har fått in många nya böcker på andra språk än svenska?

Bilbiotekstider för elevernas drop-in under vårterminen är:

måndagar 11.30 – 12.30, 13.30 – 14.40 (15.00?)
onsdagar  11.30 – 12.30
torsdagar  11.30 – 12.30

söndag 8 januari 2012

Gott nytt år!




Och man får vänja sig vid att skriva 2012.

Snart öppnar biblioteket igen, med både läsgrupper och boksamtal.

Hej hopp, vi ses!