söndag 26 april 2015

Årskurs fem citerar

                                                          28 September
I natt drömde jag att världen var en stor och ödslig plats.
Det var bara du och jag kvar, Emma. Alla andra var döda.
Jag vet inte vad som är värst, mörkret eller ensamheten.
Mörkret tror jag. Jag hade i alla fall dej och det betydde allt. På dagarna var vi trygga men när natten kom började jakten. För varelserna jagar bara på nätterna.
Men sen. När jag vaknar och ser ditt vita ansikte, din stumma
blick, förstår jag att det inte är någon dröm.
Världen är en stor och ödslig plats. Och vi var de enda kvar.


Varelserna. Elias bok
Författare : Magnus Nordin
Efe, 5A


Victor varnade inte sin familj för monstret. Han var säker på att de, precis som polisen, skulle tro att han var tokig. Men allt eftersom bröllopet närmade sig blev han alltmer nervös.
Frankenstein, Mary Shelley, sid. 50
Niroj, 5A

När moster Gretchen och hennes barn var hos oss, brukar de vanligen stanna en vecka. Men den här gången varade besöket bara i två DAR.
Det berodde på att pappa sa till dem att de inte kunde bo kvar efter det som hände dan innan. När vi åt middag tog nämligen ketchupen slut, så Malcolm ringde till polisen och anmälde oss.
Det tog mamma och pappa nästan två timmar att reda ut saken med polisen.

Dagbok för alla mina fans. Värre än vanligt, sid. 144
Författare och illustratör: Jeff Kinney
Mutasim, 5B


Jag nickar. Hon tar av sig pyjamasen, blottar sina ärrade armar, tar på sig en vit bh, så många ärr, ett vitt linne. Jag minns inte att de var så många, hon har väl inte skurit sig igen?
Johanna Nilsson, Gilla hata horan
Fanta, 5B


Hon ville inte bli lämnad utanför fler gånger och Bille sa att hon gärna fick göra dem sällskap.

Kristina Ohlsson, Glasbarnen, sid. 139
Hussein, 5B







Han gick fram till den tomma platsen och slog sig ner. Samtidigt kom Håkan Bengtsson, deras lärare, in i klassrummet.

– Men, hallå, hallå, hallå! ropade han för att överrösta klassen. Till slut slog han näven i bordet för att få tyst i klassrummet.
Inte förrän nu upptäckte han att Eddie hade kommit.
– Fint folk kommer sent, ser jag, sa han surt.

Thomas Halling, Eddie 12 och hon som heter Elsa, sid. 11
Mutasim, 5B




Igår kändes det som hundra år sedan. Nu skulle Dylan få veta att jag bara gick i sexan. Det kändes lite pinsamt. Nästan som om jag ljugit för honom. Att någon i högstadiet ens låtsades om oss i mellanstadiet.

Rebecka Åhlund, Flickan på tavlan, sid. 17
Nadriy, 5B


Milena går i min klass. Hennes ögon är två svarta solar. 
Men hennes ögon ser mig inte. Jag finns inte för henne.
Och det är det jag vill mest av allt i världen: 
Jag vill finnas för Milena.

Per Nilsson, Flickan jag älskar heter Milena, sid. 11
Lina, 5B



Det enda stället jag hittade var badrummet bredvid Gammies sovrum, så jag hade täcket och kudden i badkaret och fixade en sovplats där. Det var inte bekvämt, men jag fick i alla fall vara för mig själv. Som tur var vaknade jag precis i rätt tid när Gammie kom och skulle ta sitt morgonbad.

Jeff Kinney, Dagbok för alla mina fans. Den bistra sanningen, sid 205.
Dominic, 5B



Kat-Ana glider upp på min andra sida och ger mig en ny rundspark. 45 %. Sedan ett slag rakt rakt mot njuren så att jag faller på knä. 35 %. 


Chris Bradford, Stridens arena, sid. 56
Song, 5B





Lukas Korp! I ditt hjärta bor en människojägare.

Jan Kjaer, Den stora jakten, sid. 48
Saaid, 5B





Samma dag som Alex släpptes ut ur ungdomsfängelset fick en yrkesmördare, en sicario, ett mobilsamtal från sin uppdragsgivare.

Monica Zak, Säg Alex, bara Alex, sid. 3
Fethu, 5B




Medan polisbilen kränger genom kurvorna, sitter Jill och Jonatan i baksätet och håller sig fast. Det känns konstigt med sirenerna som tjuter över deras huvuden.

Peter Gissy, Den gåtfulla branden, sid. 24
Yousef, 5A



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar