söndag 26 april 2015

Årskurs sex citerar

"Sen dess har jag tjänat honom troget, fastän jag har svikit honom många gånger."
"Han har blivit tvungen att vara mycket hård mot mig."

J.K. Rowling,  .
Kenny



"Perhaps it has sometimes happened in a dream, that someone says
something which you don't understand but in the dream it feels as if it had some enormous meaning – either a terrifying one that turns the whole dream into a nightmare or else a lovely meaning, too lovely to put into words, which makes the dream so beautiful that you remember it all your life and are always wishing you could get into that dream again."

C.S. Lewis, The Lion, The Witch and the Wardrobe, sid. 65
Tiffany



"Jag förbjuder dig att träffa honom igen, hör du det?"
Jag blev helt kall. Hade jag hört rätt? Pappa lät som en pappa i någon dålig teveserie. Men han hade verkligen sagt det. Och jag tänkte: Hänga här i den här hålan utan Mikael? Jag smakade liksom på det i en sekund, hur det skulle vara att inte träffa Mikael igen.
Det fanns bara inte.

Mårten Melin, Som trolleri, sid. 53
Kevin



"Spökar det verkligen på den här skolan?" frågade den nya tjejen.
Nicola såg på henne med ett leende.
"Förlåt, men jag har glömt bort vad du heter nu igen."

Catharine MacPhail, Hämndnatt, sid. 7
Alex S


Bara den klokaste lärlingen kan vinna kristallkampen.

Jan Kjaer, Taynikma, sid. 14
Anas




Jorge Salinas Barrio lärde sig snabbt spelets regler.
Numero uno sammanfattad: Tjafsa aldrig. I utvecklad form kunde han den på sina fem. Säg aldrig emot. Stirra aldrig tillbaka. Sitt alltid kvar. Gola aldrig.

Jens Lapidus, Snabba cash, sid. 17
Armando




När nakenbilderna började spridas på nätet bestämde jag mig för att hoppa av skolan. Lämna Helsingborg och flytta till min syster i Malmö.

Martin Jern, Affektion, sid. 6
Sandra




Men så ser han Milo och Felix närma sig. Han lösgör sig snabbt ur mammakramen.
– Du kan åka till jobbet nu, jag klarar mig, säger han.

Katarina Genar, Röda spår, sid. 12
Yanet





Soldaterna stirrade först förundrat på henne. Sedan började de skratta.
"Jag kan ta hand om skitungen", sa en av dem och gick mot Sarina med spjutet höjt, men Sarina var snabbast.

Jan Kjaer, Taynikma. Ljusets fästning, sid. 16
Jonis



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar